سنگ مرمریت کمال پاشا

سنگ مرمریت کمال پاشا یک سنگ وارداتی از کشور ترکیه است که اغلب بصورت اسلب و کوپ (خام) وارد کشور میگردد. سنگ مرمریت کمال پاشا رنگهایی با زمینه  روشن و خطوط کم رنگ و پرنگ مشکی و قهوه ایی دارد. این سنگ‌ یکی از معروف ترین و پر طرفدار ترین سنگ های مرمریت در دنیا می باشد. عمدتا در فضای داخلی ساختمان به صورت اسلب مورد استفاده میگردد. سنگ کمال پاشا ترکیه به دلیل زیبایی و کیفیت بالا در بسیاری از پروژه های لوکس مورد استفاده قرار میگیرد. معدن سنگ مرمریت کمال پاشا در کشور ترکیه واقع گردیده است.

سنگ مرمریت

 این سنگ از دگرگونی سنگ های آهکی تحت تاثیر فشار زیاد و گرما در طول زمان تشکیل می شود. مرمریت ها از طرح و رنگ متنوعی برخوردارند. دلیل آن هم، نوع و میزان درصد ناخالصی های موجود در ساختار هرکدام است که موجب پیدایش مرمریت هایی به رنگ صورتی، سیاه، کرمی، لیمویی، خاکستری، سبز، آبی و … می شود. در این میان مرمریت آبی جزء گونه های نادر و گران قیمت به شمار می آید .

در سراسر دنیا گونه های متفاوتی از انواع سنگ مرمریت لاشتر وجود دارد که هرکدام به دلیل شرایط متفاوت در پیدایش، به لحاظ جنس و شکل ظاهری با دیگری متفاوت هستند . ایران با توجه به اقلیم کوهستانی، منبعی غنی از باکیفیت ترین سنگ های مرمریت است که نه تنها بازار داخل، بلکه خارج از کشور را نیز پوشش می دهد .

در اغلب سنگ های مرمریت لاشتر شاهد رگه هایی از جنس، رن ، اندازه و ضخامت متفاوت هستیم که هریک طرح خاصی به آن داده است. به طور مثال در برخی رگه هایی زیبا همچون شاخ گوزن (مرمریت دهبید زارع) به چشم می خورد و در نوعی دیگر به صورت ضربان قلب (مرمریت صلصالی) است و یا در سنگ زیبایی همچون مرمریت تری دی بلک طرح پوست ماری نقش بسته اس . در گونه های دیگر نیز می توان شاله‌های پهن و باریک، سوختگی و طرح گل یخی یافت.

قیمت سنگ مرمریت کمال پاشا

با توجه به جنس و کیفیت هرکدام از سنگ ها ، رنج قیمتی وسیعی برای مرمریت ها می توان در نظر گرفت. از این رو باتوجه به میزان بودجه، گزینه های مختلفی وجود دارد .

کاربرد سنگ مرمریت کمال پاشا

مرمریت ها در مقایسه با تراورتن ها دارای تراکم بیشتر و درصد تخلل کمتری هستند. از این رو انتظار می رود جذب آب بسیار کمتری داشته باشند و نسبت به فشار و سایش مقاوم تر باشند. بنابراین شاهد کاربرد فراوان سنگ مرمریت لاشتر برای کف، پله، دیوار، انواع میز و کانتر، محوطه‌سازی‌ها و مصنوعات سنگی و دکوراتیو هستیم. تنها ایرادی که در اغلب مرمریت ها وجود دارد و قابل انکار نیست، مقاومت کم نسبت به نور خورشید است. با اینکه سطح سنگ توسط مواد UV پوشانده می شود اما پیشنهاد می شود که از سنگ های مرمریت تنها برای مصارف داخل ساختمان و اماکن سرپوشیده استفاده گردد. چرا که بعد از مدتی دچار رنگ پریدگی و حتی ترک می شوند و زیبایی اول را نخواهد داشت . ازاین رو سنگ های دیگری همچون تراورتن ، چینی کریستال وگرانیت برای نمای بیرونی پیشنهاد می شود .

پس اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به کاربرد سنگ مرمریت داشته باشیم ، باید بگوییم که سنگ پله مرمریت برای داخل ساختمان و کاربرد تایل و اسلب آن برای کف و دیوارهای داخل جزء رایج ترین موارد مصرف مرمریت هاست .

سنگ پارسی
ارسال دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *