سنگ مرمریت کرم دهبید

سنگ مرمریت کرم دهبید یکی از مرمریت های کرم روشن و استخوانی است که بدلیل رنگ کرم روشن مورد استقبال سازندگان و معماران قرار گرفته است. این سنگ علاوه بر زیبایی ظاهری ویژگی های لازم برای یک سنگفرش واحدهای مسکونی و تجاری، اداری را دارد. سنگ دهبید بیشتر بصورت اسلب و قواره های بزرگ و تایل ابعادی درابعاد مختلف فرآوری میگردد. ساب پذیری و درخشندگی بالا از ویژگی های بارز این سنگ است.
سنگ دهبید از معادن مختلفی در شهر صفا شهر 180 کیلومتری شمال شیراز با نام های مختلف استخراج و فرآوری میگردد که اکثر معادن این منطقه سنگ مرمریت کرم رنگ است و ویژگی و آنالیز تقریبا یکسانی دارند با این تفاوت که رنگ سنگ بعضی از معادن روشن و بعضی تیره تر است.
این معادن با تم رنگ کرم استخوانی یکی از با کیفیت ترین سنگ های مرمریت کرم و روشن ایران است و شهرت جهانی دارد. زمینه اصلی این سنگ، کرم روشن است ولیکن سورت های دیگر این سنگ بصورت کرم تیره و پلنگی و گل های یخی میباشد. سنگ دهبید بدلیل ویژگی های فیزیکی خوب و رنگ روشن و ساب پذیری عالی یکی از سنگ های مرمریت پرمصرف و لوکس ساختمانی شناخته میشود.

 

 

سنگ مرمریت

 سنگ از دگرگونی سنگ های آهکی تحت تاثیر فشار زیاد و گرما در طول زمان تشکیل می شود. مرمریت ها از طرح و رنگ متنوعی برخوردارند. دلیل آن هم، نوع و میزان درصد ناخالصی های موجود در ساختار هرکدام است که موجب پیدایش مرمریت هایی به رنگ صورتی، سیاه، کرمی، لیمویی، خاکستری، سبز، آبی و … می شود. در این میان مرمریت آبی جزء گونه های نادر و گران قیمت به شمار می آید .

در اغلب سنگ های مرمریت سبز شاهد رگه هایی از جنس، رن ، اندازه و ضخامت متفاوت هستیم که هریک طرح خاصی به آن داده است. به طور مثال در برخی رگه هایی زیبا همچون شاخ گوزن (مرمریت دهبید زارع) به چشم می خورد و در نوعی دیگر به صورت ضربان قلب (مرمریت صلصالی) است و یا در سنگ زیبایی همچون مرمریت تری دی بلک طرح پوست ماری نقش بسته اس . در گونه های دیگر نیز می توان شاله‌های پهن و باریک، سوختگی و طرح گل یخی یافت.

قیمت سنگ مرمریت مشکی

با توجه به جنس و کیفیت هرکدام از سنگ ها ، رنج قیمتی وسیعی برای مرمریت ها می توان در نظر گرفت. از این رو باتوجه به میزان بودجه، گزینه های مختلفی وجود دارد .

کاربرد سنگ مرمریت مشکی

مرمریت ها در مقایسه با تراورتن ها دارای تراکم بیشتر و درصد تخلل کمتری هستند. از این رو انتظار می رود جذب آب بسیار کمتری داشته باشند و نسبت به فشار و سایش مقاوم تر باشند. بنابراین شاهد کاربرد فراوان سنگ مرمریت لاشتر برای کف، پله، دیوار، انواع میز و کانتر، محوطه‌سازی‌ها و مصنوعات سنگی و دکوراتیو هستیم. تنها ایرادی که در اغلب مرمریت ها وجود دارد و قابل انکار نیست، مقاومت کم نسبت به نور خورشید است. پیشنهاد می شود که از سنگ های مرمریت تنها برای مصارف داخل ساختمان و اماکن سرپوشیده استفاده گردد. چرا که بعد از مدتی دچار رنگ پریدگی و حتی ترک می شوند و زیبایی اول را نخواهد داشت . ازاین رو سنگ های دیگری همچون تراورتن ، چینی کریستال وگرانیت برای نمای بیرونی پیشنهاد می شود .

پس اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به کاربرد سنگ مرمریت داشته باشیم ، باید بگوییم که سنگ پله مرمریت برای داخل ساختمان و کاربرد تایل و اسلب آن برای کف و دیوارهای داخل جزء رایج ترین موارد مصرف مرمریت هاست .

سنگ پارسی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *