ابزار مدرن سنگ

از گذشته تا حال سنگ های طبیعی نقش بسیار پرنگ در پروژه های ساختمانی از جمله قسمت آشپزخانه پروژه های ساختمانی شامل رویه کابینت،جزیره و کانتر را داشته است.
مجموعه سنگ پارسی با در اختیار داشتن انواع سنگ اسلب طبیعی ایرانی، خارجی انتخاب وسیعی را پیش روی مشتریان می گذارد. مجموعه سنگ پارسی با مجهز بودن به مدرن ترین دستگاههای و تکنولوژی روز دنیا در زمینه ابزار و cnc توانایی اجرا خاصترین ابزارهای کلاسیک و مدرن را دارد و درکنار آن همراه با تیم اجرا و نصب حرفه ایی سنگ طبیعی از انتخاب تا اجرا پروژه درکنار شما خواهد بود.

حجاری یا سنگ تراشی چیست؟

حجاری به معنای بیرون آوردن یک اثر هنری ظریف از دل یک تخته سنگ است. هنر حجاری که یک هنر بسیار ماندگار و مقاوم است، در ابعاد و شکل های مختلفی ساخته می‌شود. سنگ تراشی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای جهان و ایران محسوب می‌گردد. از آنجا که سنگ‌ها در انواع گوناگون، جزء اولین ابزارهای در دسترس انسان بود،  این هنر از قرن‌ها پیش شکل گرفته و به کار گرفته می‌شده است. از حجاری برای تزئین دیوارهای مساجد، سر ستون‌های ساختمان، آرامگاه‌ها،  تابلوهای تزیینی و مهره‌های شطرنج و غیره استفاده می‌کنند.

معرفی ابزار و تجهیزات حجاری

امروزه برای اجرای هنر سنگ تراشی ، سنگ های تزیینی قیمتی، از ابزار و تجهیزات مدرن و جدیدی استفاده می‌کنند. برخی از این ابزار بسیار کاربردی هستند که لازم است با اسامی آنها آشنا شوید.

  • دستگاه برش
  • دستگاه تراش الماسه
  • دستگاه سنباده
  • دستگاه پرداخت
  • دستگاه فرز
  • دستگاه براق کننده
  • مته الماسه جهت ایجاد طرح روی سنگ
  • تجهیزات حفاظتی مانند عینک و گوشی

ویژگی‌های سنگ برای حجاری

از سنگ‌ در ساخت صنایع دستی جذاب استفاده میشود. در ایران نیز سنگ‌های متنوع با طرح و سایزهای مختلف پیدا می‌شود که هر کدام با توجه به شکل و جنس خود در جای خاصی به کار برده می‌شوند. ویژگی‌های هر سنگ از روی استحکام آن، رنگ، شفافیت، رگه، سختی و شکست آن مشخص می‌شود. سنگ‌ها به دلیل ساختاری که دارند، رنگ پذیر نیستند و فقط می‌توان آنها را به صورت موقت رنگ کرد. این مورد در هنر سنگ تراشی نیز نکته بسیار مهمی است.

نحوه ساخت اشیای سنگین در هنر سنگ تراشی

برای ساخت اشیا سنگی در ابتدا سنگ را به اندازه تقریبی محصولی که قرار است تولید شود، برش ‌می‌دهند. بعد از آن با تیشه طرح شیء مورد نظر را روی سنگ در می‌آورند و سپس با قلم‌های فلزی درشت، داخل آن قسمت را خالی می‌کنند. بعد از خالی شدن با قلم‌های کوچکتر به پرداخت آن می‌پردازند و در آخر برای صیقلی و صاف کردن سطح بیرونی،  از سوهان یا سنگ سنباده استفاده می‌کنند.

در حال حاضر افراد معدودی وجود دارند که از شیوه قدیمی برای سنگ تراشی استفاده می‌کنند. اما امروزه برای انجام عملیات حجاری از دستگاه‌هایی شبیه به اره‌های چوب‌بری استفاده می‌شود. دستگ‌اه‌های سنگ تراشی به کمک یک کمانه حرکت می‌کنند. زه این دستگاه به دور یک محور چوبی که با قیر به سنگ متصل شده است، قرار دارد. این موضوع به صنعتگر این امکان را می‌دهد که با جلو و عقب کردن کمانه، روی بیرونی سنگ پرداخت انجام دهند. از این دستگاه برای ساخت دیزی‌های بدون دسته، گلدان، قاب عکس، سرویس‌های رومیزی و اداری نرده و غیر استفاده می‌کنند.

سنگ پارسی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *